فضیلت شب و روز دحوالارض و اعمال آن
عملی شدن اقتصاد مقاومتی
برای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید کاری جهشی و خارج از روالِ کارهای روزمره و متعارف انجام شود.
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=34134
شعر امام خامنه ای در وصف شلمچه
ز آه سینه سوزان ترانه میسازم
چونی زمایه ی جان این فسانه میسازم
به غم گساری یاران چو شمع میسوزم
برای اشک دمادم بهانه میسازم
پرنسیم به خوناب اشک میشویم
پیامی از دل خونین روانه میسازم
نمی کنم دل از این عرصه ی شقایق فام
کنار لاله رخان آشیانه میسازم
در آستان به خون خفتگان وادی عشق
برون ز عالم اسباب خانه میسازم
چوشمع بر سر هر کشته می گذارم جان
ز یک شراره هزاران زبانه میسازم
ز پاره های دل من شلمچه رنگین است
سخن چو بلبل از آن عاشقانه می سازم
سر و تن و دل و جان را به خاک می فکنم
برای قبر تو چندین نشانه می سازم
کشم به لجه شوریدگی بساط (امین )
کنون که رخت سفر چون کرانه میساز
شعري از مقام معظم رهبري با عنوان مناجات ناشنوايان
ما خيل بندگانيم ما را تو ميشناسي
هر چند بيزبانيم، ما را تو ميشناسي
ويرانهئيم و در دل گنجي ز راز داريم
با آنكه بينشانيم، ما را تو ميشناسي
با هر كسي نگوئيم راز خموشي خويش
بيگانه با كسانيم ما را تو ميشناسي
آئينهايم و هر چند لب بستهايم از خلق
بس رازها كه دانيم ما را تو ميشناسي
از قيل و قال بستند، گوش و زبان ما را
فارغ از اين و آنيم ما را تو ميشناسي
از ظن خويش هر كس، از ما فسانهها گفت
چون ناي بيزبانيم ما را تو ميشناسي
در ما صفاي طفلي، نفسرد از هياهو
گلزار بيخزانيم ما را تو ميشناسي
آئينهسان برابر گوئيم هر چه گوئيم
يكرو و يك زبانيم ما را تو ميشناسي
خطّ نگه نويسد حال درون ما را
در چشم خود نهانيم ما را تو ميشناسي
لب بسته چون حكيمان، سر خوش چو كودكانيم
هم پير و هم جوانيم ما را تو ميشناسي
با دُرد و صاف گيتي، گه سرخوش است گه غم
ما دُرد غم كشانيم ما را تو ميشناسي
از وادي خموشي راهي به نيكروزي است
ما روز به، از آنيم ما را تو ميشناسي
كس راز غير، از ما نشنيد بس «امينيم»
بهر كسان امانيم ما را تو ميشناسي
توصیه های حاج آقا قرائتی به زوج های جوان
.
۱) به شوهرت افتخار کن !
2)کسی را با او مقایسه نکن!
3)اقتدار و غرور او را نشکن!
4)زیبایی او را در عقل او جستجو کن!
5)قناعت پیشه باش !
6)زیباییت را به رخ دیگران نکش!
7)ناز کن اما متکبر نباش !
8)دلبری و فریبایی و طنازی پیشه کن !
9)احساسات زیبایت را با اندیشه ای متین همراه کن !
10)لجبازی نکن که از چشم شوهرت می افتی !
11) تمکین کن تا تاج سرش باشی
12) !پناهگاه شوهرت باش تا فقط به تو پناهنده بشه !
13) زیبایی با سادگی و بی آلایشی برای تو آرامش بخش تر خواهد بود !
14) هوس بازی نکن ولی زیبا دوست باش!
15) اگر آشپزی را خوب نمی دونی حتما یاد بگیر!
16) قبل از رانندگی سازندگی را بیاموز!
17) هیچگاه بدون آرایش مقابل شوهرت نشین !
18) دهانت را مسواک وخوشبو کن!
19) بدنت هیچ وقت بوی عرق نده !
20)لباست بوی غذا ندهد !
21) موقع آشپزی از پیش بند استفاده کن !
22) قبل از شوهرت چشم بر هم نگذار و پیش از او بیدار شو !
23) موی تو یکی از دو زیبایی توست ، ازش مراقبت کن!
24) لبخند قشنگت را در هیچ شرایطی با اخم معاوضه نکن !
25) توی رنج هات معناهای زیبا پیدا کن !
26)اگه شوهرت گفت : کسی غیر از من با تو ازدواج نمی کرد ! بگو : پس خیلی باید از تو ممنون باشم
27) اگه بهت گفت : دوستت ندارم ! بهش بگو : عوضش من به تو افتخار می کنم!
28) اگه گفت :حوصله تو رو ندارم ! بهش بگو : منم غیر از تو کسی رو ندارم!
29) اگه گفت : از خانواده ات خوشم نمیاد ! بگو : عوضش من خانواده تو رو دوست دارم !
30) اگه عصبانی شد ! بگو : منو ببخش !
31) گاهی برای مادرشوهرت هدیه بخر !
32) در خواست هاتو با ناز و دلبری برآورده کن!
33) زورگو نباش !
34) سختی کار شوهرت را درک کن!
35) او را در مردم داری کمک کن!
36) وقتی وارد خونه می شه , به پیشوازش برو ! دستشو بگیر ! بِزار روی صورتت!
37) هیچ وقت بهش نگو : تو بی عرضه ای !
38) لباساشو براش اُتو کن که هر وقت خواست عوض کنه معطل نشه!
39) وقتی غذا رو سر سفره می ذاری به او بگو : نمی دونم خوشت میاد یا نه ؟ !
40) لحظه به لحظه از خداوند کمک بگیر !
آقای عزیز!
۱) به همسرت بگو : دوستت دارم!
2) واژه « دوست داشتن » را فقط برای او هزینه کن .
3) همسر تو کریستاله ! مواظب باش او را نشکنی
4)کاری کن که به تو ایمان بیاره ؛
5)تو باید تکیه گاه خوبی براش باشی
6) از عشقت برای او هزینه کن ، نه فقط از ثروتت ؛
7)زیبایی همسرت را ستایش کن ؛
8)کارهایی که از توانش بیرونه , به او واگذار نکن ؛
9)او گل خوشبوی بهاری است ، پژمرده اش نکن ؛
10) انتظار نداشته باش همسرت مثل تو باشه ؛
11) با بحث و جدل او را خسته نکن ؛
12) نسبت به همسرت همیشه وفادار باش
13) اقتدار و صلابت را جایگزین خشونت کن
14) همدردی و همدلی او را آرام می کنه؛
15) قبل از انتقاد ازش تعریف کن ؛
16) سربسرش نگذار
17)اگه به او احترام بذاری , به زندگی امیدوار می شه ؛
18) اگه آزارش بِدی , از تو متنفر می شه؛
19) از دست پختش تعریف کن ؛
20) نیش او نوشه ، ناراحت نشو ؛
21) دل او را نشکن ؛
22) مسخره اش نکن ؛
23)حسادت او را با تحقیر برنیانگیز ؛
24) انگشتان ظریف و صدای نازکش می گویند : " با من ستیز مکن "
25) هر وقت بهت شک کرد ، با
صداقت و مهربانی مطمئنش کن ؛
26 ) اگه گفت : « به اندازه دنیا دوستت دارم »؛
27) اگه گفت : تو منو دوست نداری
؛ من بدبختم که با تو ازدواج کردم ! بلافاصله به او بگو : عوضش من خیلی خوشبختم که با تو ازدواج کردم ؛
28) اگه گفت : دلم گرفته تو این خونه ؛ بگو : در اولین فرصت روی دوشم سوارت می کنم تو آسمونا می گردونمت ؛
29) اگه گفت : تو خیلی بدی ! بگو : عوضش تو خیلی خوبی ؛
30) اگه ناز کرد ! نازشو به قیمت گرون بخر ؛
31) اگه گریه کرد ، خیلی دسپاچه نشو فقط نوازشش کن ؛
32) اگه گفت : از دست بچه ها خسته شدم بگو : بهت حق می دم ! تو خیلی صبوری ازت متشکرم ؛
33) اگه اخم کرد ؛ بهش بگو : اخم نکن , زشت می شی ؛
34) اگه باهات قهر کرد ! بگو : قهرت هم مثل مهرت قشنگه ؛
35) اگه از مادر و خواهرت شکایت کرد ، فقط شنونده خوبی باش ؛
36) اگه گفت : من خواستگارای زیادی داشتم ؛ با لبخند بگو : پس من خیلی آدم خوش شانسی هستم ؛که تو رو به چنگ آوردم ؛
37) اگه گفت : تو زشتی ؛ بگو عوضش تو خوشگلی ؛
38) اگه بازم گفت : زشتی ؛ بهش بگو : زیبایی مرد در عقل اونه ؛
39) اگه گفت : طلاق می خوام ؛ حتما به مشاور مراجعه کن ؛
40) دلآرامی که داری دل در او بند
بنده به جوانان انقلابی متدین ارادت دارم
"بنده به جوانان انقلابی متدین ارادت دارم"
- جوانی که توانش را صرف انقلاب میکند با جوانی که وقتش را صرف خوشگذرانی و ماشینسواری و... میکند یکسان نیست
- در حرم امام خمینی(ره) راجع به جوانهای مؤمن و انقلابی چند جملهای گفتم؛ در بیرون جنجالی راه انداختند که فلانی جوانهای انقلابی را تقویت میکند. این چیز جدیدی نیست، پنهان هم نیست: "بنده به جوانان انقلابی متدین ارادت دارم".
- جوانی که توانش را صرف انقلاب میکند با جوانی که وقتش را صرف خوشگذرانی و ماشینسواری و... میکند یکسان نیست؛ بله حقوق اجتماعیشان یکی است، اما این جوانهایی که بعضاً پول ناچیزشان را هم برای کار انقلابی خرج میکنند با آن جوان خوشگذران و به قول خارجیها "لُمپن" فرق دارد.
دلایل دین گریزی 4
10. سخنگویان دین
كنش های رفتاری و گفتاری ناشایست برخی سخنگویان دین و مسئولین حكومتی یكی دیگر از عوامل دین گریزی است. برخی سخنگویان دینی وضعیت فرهنگی و اجتماعی رضایت بخشی ندارند، این عده در مواجهه با دیگران نفرت آفرینی می كنند و ایشان را دین گریز می سازند، دین را در قالب پوسیده و فرهنگی و اجتماعی و خاص خود می برند و با خرافه سازی و جعل و تحریف دین، چهره ای نامطلوب و زننده از دین ترسیم می كنند و با انگشت نهادن روی برخی روایات كه بیشتر ساختگی می نمایند تاب تحمل مخاطب را می ربایند.
برای نمونه برخی از دین گریزی ها در غرب، نتیجه نفرت مردم از كشیشان بود. مردم امتیازات این گروه و تنگ نظری و قدرت طلبی و ثروت برخی از اسقف ها را بر نمی تافتند و با دین گریزی در برابر ایشان واكنش نشان می دادند. در آیات قرآن نیز برخی از نشانه های نقش دانشمندان اهل كتاب در دین گریزی آمده است:
«یا أیها الذین آمنوا إنّ كثیراً من الأحبار و الرهبان لیأكلون أموال الناس بالباطل و یصدّون عن سبیل الله» توبه/34
گروهی از علمای اهل كتاب با در هم آمیختن ساخته های خویش با دین، با هدف مادی دین را با زندگی و خرد ناسازگار نشان می دهند و زمینه های دین گریزی را فراهم می سازند:
«فویل للذین یكتبون الكتاب بأیدیهم ثم یقولون هذا من عند الله لیشتروا به ثمناً قلیلاً» بقره/79
«یا أهل الكتاب لاتغلوا فی دینكم» نساء/171
در جهان اسلام نیز برخی سخنگویان چنین نقشی دارند؛ آنها با رفتار زشت، دنیاطلبی، گناه، خشونت و باورهای خویش مردم را به اصل دین بدین می كنند و ایشان را به وادی دین گریزی می برند؛ در صورتی كه آیات یاد شده به علمای اهل كتاب محدود نمی شود، بلكه سخنگویان اسلام نیز مشمول این آیه هستند و باید از سوق دادن مردم به دین گریزی بپرهیزند.
11. خواسته های نفسانی
عده ای دین را بر نمی تابند؛ از آن جهت كه آموزه های پیامبران با بی بند وباری و ولنگاری ایشان ناهمخوان است و بر زیاده خواهی ها و آزادی های جنسی ایشان قید و بند می زند:
«و لقد آتینا موسی الكتاب و قفّینا من بعده بالرسل و آتینا عیسی بن المریم البینات و أیدناه بروح القدس أفكلّما جاءكم رسول بما لاتهوی أنفسكم استكبرتم ففریقاً كذّبتم و فریقاً تقتلون» بقره/78
این گروه دین را بر نمی تابند و هوای نفس را معبود خود قرار می دهند:
«أرأیت من اتّخذ إلهه هواه» فرقان/43
شیطان را الگو می گیرند، هنجارشكن می شوند، فساد و تباهی می كنند و از گمراه ترین مردم هستند:
«و من یتّبع خطوات الشیطان فإنّه یأمر بالفحشاء و المنكر» نور/21
«و من أضلّ ممّن اتّبع هواه» قصص/50
پیروی از این اسیران هوی و هوس نامطلوب و ناپسند است و خطر دین گریزی را در پی دارد:
«و لاتتّبع أهواءهم عمّا جاءك من الحقّ» مائده/48
و پیروان این عده از سوی خدا سرپرستی و یاری نخواهند شد:
«و لئن اتّبعت أهواءهم بعد الذی جاءك من العلم مالك من الله من ولی و لانصیر» بقره/120
شعر اصلاً حسين جنس غمش فرق مي کند
دلایل دین گریزی
دین گریزی به بلندای عمر دین پیشینه دارد. از زمان پیدایش نخستین دین، برخی دین را برنتافتند و گروهی سر بر آستان آن نهادند، اما پس از چندی از آن گریختند. این گریز و عوامل آن در گذشته تاریخ بسیار محدود و انگشت شمار بود، هم دین گریزان در اقلیت بودند و هم عوامل دین گریزی در شمار قرار نمی گرفت. نگاهی به تاریخ پر از فراز و نشیب به دین نشان می دهد دین باوری به تقلیل می رود و دین گریزی رشد می كند، تا آنجا كه در چند سده اخیر دین گریزی سرعت چشمگیری یافته، اروپای مسیحی غیرمسیحی می نماید، دین بر شئون زندگی اروپاییان حاكم نیست، دین تافته ای جدا بافته از دیگر نهادهای اجتماعی لحاظ نمی شود، و بسیاری از دول اروپایی تاب تحمل وجود واژه دین را در قانون اساسی اروپای متحد ندارند و خواهان حذف این واژه هستند.
دین گریزی در آیات قرآن نیز پیشینه ای بلند و واقعیتی انكارناپذیر دارد. برای نمونه شماری از یهودیان از دین موسی می گریزند و گوساله پرستی پیشه می كنند (طه/85ـ88). برخی از اهل كتاب باعلم به درستی آیات خدا كافر می شوند (آل عمران/70). و چند نفر از مسلمانان از دین خویش می گریزند و به اهل مكه پناه می برند(آل عمران/86).
دلایل دین گریزی 3
6. ناسازگارنمایی با عقل
نیازهای انسان به دو گروه تقسیم می شود: 1. نیازهای فطری، 2. نیازهای غیرفطری.
نیازهای فیزیولوژیك، ایمنی خواهی، تعلق پذیری و عشق، احترام و خودشكوفایی در شمار فطریات هستند.
آبراهام مزلو نیازهای شناختی را نیز از شناخت های فطری می خواند:
«شواهد تاریخی قابل ملاحظه ای نشان می دهد كه مردم با به خطر انداختن زندگی شان به دنبال دانش بوده اند. از این رو این نیاز را بالاتر و برتر از نیازهای ایمنی خود قرار داده اند.»16
در نگاه عده ای این نیازهای شناختی خاستگاه دین است. برای نمونه اگوست كنت، هربرت اسپنسر، ادوارد تایلی و جیمز فریزر، خاستگاه دین را عواطف نمی دانند؛ به باور آنها انسان های اولیه دانش خواه بودند و ذهن آنها بسیار عقلایی. این گروه ریشه فعالیت های دینی و مناسك را در باور داشت ها و اندیشه ها جست وجو می كنند و ریشه دین را در خرد بشری می جویند.
بنابراین وقتی گروهی دینی را پذیرا می شوند انتظار ناسازگاری آن دین با خرد را ندارند كه اگر چنین تنشی میان عقل و دین رخ نماید آنها از دین به سود عقل چشم می پوشند.
برخی از دین گریزی ها در میان جوانان و دیگر اقشار جامعه از سر ناسازگار دیدن دین با عقل است. عده ای در جهان اسلام، شبیه خوانی، تعزیه خوانی، معجزات، شیطان، جنّ، تفاوت مرد و زن در دیه، ارث و… را بر نمی تابند و آنها را با عقل ناسازگار می خوانند، چنان كه در میان مسیحیان نیز شماری تثلیث، رخدادهای زمان تولد مسیح، عشاء ربّانی و تأثیر قطعه نانی تبرّك شده و جرعه ای شراب در خوشبختی را كه از باورهای مسیحیان است با عقل ناسازگار می شناسند و برخی یهودیان نیز بی بندوباری سلیمان، كشتی گرفتن یعقوب با خدا، فریاد و فغان ایوب و هوسرانی داود را ـ آن گونه كه تورات می گوید ـ با خرد ناسازگار می شناسند.
هزینه های تبلیغاتی اصلاح طلبان در مجلس دهم
هزینه های تبلیغاتی اصلاح طلبان در مجلس دهم
به گزارش کانال سید حسین مرعشی
تبلیغات ستاد انتخابات اصلاح طلبان با 750 میلیون تومان بسته شد.
- در مقابل تبلیغات پر حجم رقیب می خواستیم تبلیغات درخوری داشته باشیم اما پول نداشتیم.
- تبلیغات، هزینه بر است.
- برآورد حداقلی نشان می داد که تبلیغات محیطی در پایتخت، نیاز به 10 میلیارد تومان هزینه دارد.
- این برآورد در شورای ائتلاف رأی نیاورد، چون منابع تأمین آن را نداشتیم.
- گزینه تبلیغات 3 میلیارد تومانی روی میز قرار گرفت،
- یعنی به ازای هر نماینده 100 میلیون تومان پول تبلیغات بدهیم که مبلغ زیادی هم نبود،
- سرانجام و در میدان عمل، به ازای هر نماینده، نتوانستیم بیشتر از 25 میلیون تومان بودجه تأمین کنیم.
- در واقع، کل هزینه تبلیغات ستاد انتخابات اصلاح طلبان – از اعتدال و توسعه خبر ندارم – با 750 میلیون بسته شد.
شرح و تفسیر گزارش جناب مرعشی !!!
1- هزینه انتخابات اصلاح طلبان ( کارگزاران ) در تهران 750 میلیون تومان شده است ( خبر و سند دست اول و معتبر و غیر قابل خدشه )
2- هزینه اعتدال و توسعه در این گزارش نیامده است ( از اعتدال و توسعه خبر ندارم) برفرض احتمالا 750 میلیون تومان
3- هزینه لیست صدای ملت ( علی مطهری ) در این گزارش نیامده است برفرض احتمالا 750 میلیون تومان
4- نامزدها ( 30نفر ) هم احتمالا به طور طبیعی از جیب شخصی هزینه کردند !!! برفرض احتمالا 750 میلیون تومان
5- ستادهای مردمی و خیرین و دوست داران و مریدان و ارادتمندن هر یک از 30نامزد .... نیز احتمالا هزینه کردند !!!! برفرض احتمالا 750 میلیون تومان
6 - شرکت ها و موسسات و ادارات و کارخانه ها و صنایع و هیات مدیره ها و... نیز احتمالا هزینه کردند !!!! برفرض احتمالا 750 میلیون تومان
7- دولت و نهاد های دولتی و یا شبه دولتی یا هر یک از احزاب و.....نیز احتمالا هزینه کردند !!!! برفرض احتمالا 750 میلیون تومان
8- هزینه های پیش بینی نشده نیز هزینه شده است !!!! برفرض احتمالا 750 میلیون تومان
این گزارش می خواهد بگوید اصلاح طلبان برای 30 نماینده در تهران احتمالا
750 میلیون تومان + 750 میلیون تومان+ 750 میلیون تومان + 750 میلیون تومان +750 میلیون تومان +750 میلیون تومان + 750 میلیون تومان + 750 میلیون تومان هزینه کردند .
نتیجه اصل و شرح گزارش
شما بگویید اصلاح طلبان حداقل برای 200 نماینده از 280 نماینده مجلس برای سراسر کشور در مرحله اول و دوم چقدر هزینه کردند !؟
امروز هم روزگار موشک است و هم مذاکره.
1
در حال و هوای تعطیلات نوروز هاشمی رفسنجانی که در جزیره کیش اقامت داشته، صفحه شخصی شبکههای اجتماعی از جمله توئیتر خود را فعال کرده و مطالب و پیامهایی را برای افکارعمومی ارسال میکرد. یکی از این پیامها جمله « دنیای فردا دنیای گفتمانهاست نه موشکها» بود که بسیاری را به تعجب واداشت. آتش تهیهای که هاشمی به غرب علیه توان موشکی ایران و برجام داد/ سیاست به «جعبه ابزار» نیاز دارد یا تک ابزاری به نام «دیپلماسی»؟
2
مقام معظم رهبری رهبر معظم انقلاب در دیدار مداحان با ایشان در روز 11 فروردین 1395، صریحاً و شدیداً علیه این پیام هاشمی موضع گرفت و آن را برآمده از جهالت یا خیانت دانست. حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار فرمود: «این که بعضیها بیایند بگویند «فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست»، این حرف اگر از روی ناآگاهی گفته شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته شده باشد، خیانت است. چطور [چنین چیزی] ممکن است؟ اگر چنانچه نظام جمهوری اسلامی دنبال علم برود، دنبال فناوری برود، دنبال مذاکره سیاسی برود، دنبال کارهای گوناگون تجاری و اقتصادی برود -که همهی اینها لازم است- اما قدرت دفاعی نداشته باشد، توانایی دفاع کردن نداشته باشد، هر بیسروپایی و [هر] دولت فزرتی کذاییای او را تهدید میکند که اگر فلان کار را نکردید، ما موشک میزنیم؛ خب اگر شما امکان دفاع نداشته باشید، مجبورید عقبنشینی کنید.» رهبر معظم انقلاب ضمن اشاره به دستاوردهای موشکی سپاه -که توئیت هاشمی علیه آن تنظیم شده بود- از آن تقدیر کردند و مجدداً پیام هاشمی را زیر سوال بردند: «وقتی اینها [آزمایشهای موشکی سپاه] انجام میگیرد، ما بیاییم اینها را بکوبیم و بگوییم آقا! امروز دیگر روز موشک گذشته! نه، روز موشک نگذشته. دشمن دائم در حال بهروز کردن خود و آماده کردن خود است، [بعد] ما اینجا سادهلوحانه خودمان را عقب بکشیم و بگوییم نه...»
3
1 - جناب آقای هاشمی قبل از اینکه به فکر مصلحت نظام باشد به فکر خود ،مشاوران ،اطرافیان ، و آینده خود باشد 2- نمی دانم چرا این روزها سخنان آقای منتظری در سالهای 64- 67 و پاسخ امام به او در ذهن ها تداعی می شود خداوند عاقبت همه و خصوصاهاشمی را ختم به خیر کند!
شعری برای فرهاد فلاحتي منتخب مردم در حوزه انتخابيه قائنات و زيرکوه
چه زیباست همه مسئولین این اشعار را سرلوحه ی کار خود قرار دهند
وظیفه ی هیئتی
ضرورت جنبش تولید علم
ما اکنون میخواهیم این عقبماندگی و این تأخیر تاریخی را به نحوی جبران کنیم. باید چهکار کنیم؟ اگر با نگاه و محاسبات عادّی بنگریم، میبینیم فاصله زیاد است. اتّفاقاً وسیله تحرّک آنها هم سریعالسّیرتر از وسیله تحرّک شماست؛ پس باید روزبهروز فاصله زیادتر شود؛ ما محکوم به این هستیم. آیا این درست است؟ همان راهی که آنها رفتهاند، ما هم ادامه میدهیم و فکر میکنیم باید ادامه داد. میگوییم بالاخره آنها از این راه رفتهاند، ما هم باید برویم. راه پیموده شدهای است؛ اما فاصله آنها با ما زیاد است. من یک وقت در یکی از همین مجموعهها به دوستان دانشگاهی گفتم: ما میرفتیم؛ او به دوچرخه دست یافت و فاصلهاش را با من زیاد کرد. بعد چون فاصله زیادی باید میپیمود، به اتومبیل دسترسی پیدا کرد و از آن بهره برد؛ اما بنده تازه به دوچرخه رسیدهام! به این ترتیب باز فاصله بیشتر شده است. او اکنون به وسیله سریعالسّیرتری رسیده است؛ آیا بنده باید بنشینم غبار حرکتش را تماشا کنم و یا در حسرت این پیشرفت، غمگین شوم و بسوزم و بسازم؟ ما باید چهکار کنیم؟ جنبش تولید علم - که بنده دو سه سال است آن را در دانشگاهها تکرار میکنم - ناظر به این قضیه است.
بیانات در دیدار اساتید دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۸۲/۲/۲۲
دلایل دین گریزی 2
در پرتو مطالعات تطبیقی میان قرآن كریم و دانش جامعه شناسی عوامل بسیاری را می توان برای دین گریزی جست وجو كرد. ما در این میان سیزده مورد را برشمرده ایم كه از قرار زیرند:
یكی از عوامل مهم دین گریزی، محیط خانوادگی، كاری، اجتماعی و فرهنگی می تواند باشد. نشانگر این تأثیر و تأثر، پیدایش و رشد دین گریزی در برخی محیط ها و كاهش آن در دیگر محیط ها است. دین گریزان بیشتر به خانواده ها، دانشكده ها و… خاصی وابسته هستند؛ به گونه ای كه شماری ازآنها اگر در محیط های متفاوتی قرار گیرند در شمار دین گریزان قرار نمی گیرند.
چنان كه محیط ناسالم در این دین گریزی تأثیرگذار است؛ در برنتافتن دین نیز بسیار نقش آفرین است. برای نمونه در برخی از آیات، وابستگی به باورها و عادات پیشینیان عامل اصلی نپذیرفتن دین شمرده شده است.
در تعدادی از این آیات، نقش محیط در گریز از رفتارها و مناسك مطلوب دین دیده می شود. كافران كه در محیط فرهنگی و اجتماعی خاصی زیسته اند و آداب و رسوم خاصی یافته اند در برابر فراخوان پیامبران از باورها و عادت های پیشینیان خود سخن می گویند:
«و إذا قیل لهم اتّبعوا ماأنزل الله قالوا بل نتّبع ما ألفینا علیه آباءنا» انبیاء/53
«و إذا قیل لهم تعالوا إلی ما أنزل الله و إلی الرسول قالوا حسبنا ما وجدنا علیه آباءنا» مائده/104
«وإذا فعلوا فاحشة قالوا وجدنا علیها آباءنا» اعراف/28
این آیه قرینه است كه دیگر آیات نیز از تأثیر محیط بر رفتارها می گویند.
در دسته ای دیگر از آیات، تأثیر محیط بر گریز از باورها و عقاید دینی آمده است:
«قالوا أجئتنا لتلفتنا عمّا وجدنا علیه آباءنا» یونس/78
«فقال الملأ الذین كفروا من قومه ما هذا إلاّ بشر مثلكم یرید أن یتفضّل علیكم و لوشاء الله لأنزل ملائكة ما سمعنا بهذا فی آباءنا الأوّلین» مؤمنون/24
عامل دیگر دین گریزی،